Visa on Arrival:n uusiminen Balilla - ensimmäinen visiitti immigrationiin - Menolippu Balille - matkablogi

Visa on Arrival:n uusiminen Balilla - ensimmäinen visiitti immigrationiin

By EmminMenolippuBalille - heinäkuuta 02, 2018

Aloitettiin viisumien uusimisurakka hyvissä ajoin, pari viikkoa ennen umpeutumista, sillä siinä voi mennä pitkäänkin. Ostettiin maahan saapuessa 30:n päivän Visa on arrival (~30 jenkkidollaria), jonka voi uusia kerran. Yhteensä tällä viisumilla saa siis Indonesiassa oleskella 60 päivää ennen kuin pitää poistua. Tiistaina tilattiin Blue Bird alle ja lähdettiin ajelemaan kohti Denpasaria. Matkaahan ei ole kuin noin 10 km Canggusta, mutta meillä kesti puolitoista tuntia saapua perille, sillä kuski oli viemässä meitä eri immigrationiin kuin mihin pyysimme. Teillä oli tietysti ruuhkaa ja oltiin jo puolimatkassa väärään paikkaan siinä vaiheessa kun tämä huomattiin.

Lopulta päästiin perille ja täyttelemään VOA:n uusimiseen tarvittavia lomakkeita. Lomakkeita oli kaksi ja joidenkin kysymysten kohdalla joutui tosissaan miettimään, että mitähän tälläkin nyt tarkoitetaan. Täytettiin ne parhaamme mukaan ja Heikki vielä kaksi kertaa, sillä lomakkeet pitää täyttää mustalla kynällä, ei sinisellä tai minkään muun värisellä. Hakemusten lisäksi tarvittiin kopio passista ja viisumisivusta sekä lentoliput maasta pois. Lentolippuja meillä ei ollut printattuna ja tavallisesti immigrationin takapihalla olevassa kahvilassa saa tulostettua (viereisellä tiskillä voi myös kopioida), mutta tällä kertaa hampaaton mies ilmoitti meille, ettei hänen poikansa ole tänään töissä, niin tulostaminen ei onnistu. Jaahas, siinä sitten lähdettiin kyselemään kahviloista, pankeista, vakuutusyhtiöstä ja jopa erillisestä tulostinliikkeestä, jonne meidät ystävällisesti ohjattiin, mutta eipä sielläkään onnistunut tulostaminen.

Sieltä meidät opastettiin johonkin paikalliseen nörttiluolaan, jossa vihdoinkin saatiin lentoliput ulos, jes! Sitten vaan äkkiä takaisin, ennen kuin immigrationin työntekijät lähtisivät lounaalle, sillä sen jälkeen ei asioiden hoitaminen kuulemma oikein enää onnistu. Ehdittiin juuri ja juuri ajoissa paikalle. Passit jäävät sinne ja mukaan saat pikku lapun, joka toimii ilmeisesti väliaikaisena passina sen aikaa. Kannattaa käydä heti maksamassa viisumin uusimismaksu (~20-25 dollaria muistaakseni) immigationin pihalla olevassa ruokakojun näköisessä vaunussa, joka toimii liikkuvana postitoimistona. VOA:n uusiminen vaatii yhteensä kolme käyntikertaa immigrationissa. Toisella kerralla mukaan tarvitaan tämä väliaikainen passipaperi ja kuitti maksusta. Passipaperissa lukee, milloin voit tulla seuraavaksi, jolloin sinusta otetaan valokuvat ja sormenjäljet.

Muistilista viisumin uusimista varten:

• Musta kuulakärkikynä tai mustekynä
  • Passi
  • Kopio passin viisumisivusta
  • Kopio passin valokuvasivusta
  • Kopio lentolipusta Balilta pois (molemmat hakijat tarvitsee oman, vaikka matkustaisi yhdessä) joka todistaa, että olet poistumassa 30 päivän sisään viisumin uusimisesta
  • Hotellin tai muun majoituspaikan osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite
  • 355.000 IDR

Huh, tässä vaiheessa oltiin jo melko uupuneita ja suunnattiin suoraan Kutalle päiväretkelle. Kuta ei alueena meitä hirveästi kiinnosta - haluttiin vain mennä katsomaan uusi Jurassic World :D Varattiin leffa illaksi (leffaliput 2e kpl, terkkuja vaan Finnkinolle) ja mentiin hiukan kiertelemään Discovery Mallille, jossa ei ollut juuri mitään jännää. Heikki halusi Burger Kingiin, joten syötiin tosi eksoottisesti hampparit ennen leffaa. Jurassic World oli ihan superhyvä! Dinoja! Oli myös hauska tehdä jotain 'normaalia' täällä välillä :)