Viimeinen viikko Ubudissa - Menolippu Balille - matkablogi

Viimeinen viikko Ubudissa

By EmminMenolippuBalille - heinäkuuta 25, 2018

Maanantaina alkoi meidän vika viikko Ubudissa, yhyy. Onneksi seuraavaksi suunnataan Gili Airille lomalle :D

Käytiin eilen jättämässä viisumihakemukset Thaimaan konsulaattiin eli huomenna pitäisi taas ajella Denpasariin hakemaan passit. Eilen oli ihan mieletön sää ja päätettiinkin käydä rannalla samalla, kun Sanurin suunnalla oltiin. Oli hassua olla taas takaisin Sanurissa ja osuttiin ilmeisesti vähän paremmalle rannalle, sillä tällä kertaa ranta oli aika hyvässä kunnossa ja vesi turkoosia ja lämmintä. En silti ihan ymmärrä Sanurin hehkutusta rantakohteena, sillä rantaviivalla oli tasan tämä yksi hyvä kohta, muissa oli joko hirveä määrä merilevää/roskaa, liikaa veneitä tai teräviä korallinsiruja.

Otettiin hetki aurinkoa, sillä eihän meillä tietenkään ollut aurinkorasvaa tai edes uikkareita mukana, sillä lähdettiin aamulla hirveessä kiireessä, kun tajuttiin, että tarvitaan meidän Singaporen lennoista vielä yhdet kopiot. Helpottaisi varmaan elämää, jos edes toinen meistä miettisi asiat kerralla kuntoon, ennen kuin juostaan erikseen viidessä eri paikassa kopioimassa ja tulostamassa papereita eri päivinä ja silti unohdetaan jotain. Asiaa ei varsinaisesti auta se, että Thaimaan lähetystön sivuilla mainitaan hiukan erilaiset liitteet viisumihakemusta varten kuin Balin Thaimaan konsulaatissa ja näistä pitäisi sitten arvailla, kun eihän siellä konsulaatissa tietenkään kukaan vastaa, jos yrität asiaa varmistaa, joten mai pen rai vaan!

Liittet, jotka meiltä pyydettiin oli tietysti passi, 2 kpl värillisiä passikuvia (mustavalkoiset onneksi kävi, sillä muita ei ollut mukana), kopio passin kuvasivusta, lennot Thaimaahan ja pois, todistus majoituksesta ainakin ekalta viikolta, varallisuustodistus eli tieto siitä, että tilillä on tarpeeksi rahaa (muistaakseni vähintään 600e) ja käteistä viisumin maksamista varten (1100000 kahdelta).

Kuukausi Ubusissa on mennyt tosi kivasti, sillä täällä on aina jotain tekemistä. Illat kaupungilla on tosi ruuhkaisia, joten ollaan yritetty välttää liikkumista keskustassa silloin. Se autojen, skootterien ja ihmisten määrä on ihan älytön ja Ubud on kuulemma pyrkinyt vähentämään ja helpottamaan liikennettä viime aikoina. En tiedä kyllä miten, sillä ei täällä mitään julkista liikennettä ole.

Esim eilen illalla kadut täytti kylällinen ihmisiä, jotka olivat menossa isossa kulkueessa meidän viereiseen temppeliin. Meille ei ihan selvinnyt mistä oli kyse, kaikki puhuivat vain jostain seremoniasta, mutta sen tarkemmin asiaa ei meille selitetty. Usein näkee myös isoja hautajaissaattueita upeine koristeluineen. Balilla hautajaiset ovat iloinen tapahtuma, jossa on melkein jopa karnevaalimeininkiä. Saattue on pukeutunut värikkäästi perinteisiin balilaisiin asuihin ja samalla soitetaan musiikkia.

Ubudissa on paljon kivaa nähtävää, jos haluaa vaan kävellä ympäriinsä. Tässä muutama meidän suosikkikohde, joihin on helppo löytää Ubudin keskustasta:

Saraswati-temppeli (Pura Taman Saraswati)

Saraswati temple
Saraswati-temppeli (Pura Taman Saraswati) sijaitsee ihan pääkadun varrella, joten sinne voi hyvin vaikka kävellä. Ollaan käyty siellä jo muutaman kerran katselemassa altaassa uivia kaloja ja syömässä kookosjäätelöä. Tämän missaa tosi helposti, sillä temppeli on suoraan Starbucksin takana ja sen sisäänkäynti on tosi huomaamaton. Lisäksi sisäänkäynnin edessä istuu usein joku mies sen näköisenä, että myisi lippuja temppelialueelle (ei myy), joten siinä kääntyy helposti ympäri, jos ei tiedä minne on menossa. Lotukset eivät kukkineet meidän visiiteillä, mutta kaunista oli silti.

Saraswati-temppeli

Saraswati-temppelialuetta

Ubudin palatsi

Ihan kävelyetäisyydellä keskustassa sijaitsee myös Ubudin palatsi. Tämä ei mielestäni ollut kovin ihmeellinen, ei kovin palatsimainen tai ihan vaan erilainen kuin luulin. Palatsialueen sisäpihalle pääsi turistitkin, joten käytiin siellä kerran matkalla kotiin. Ensimmäisen kerran eksyin palatsialueelle vahingossa, kun seurasin jotain kiinalaista turistilaumaa kiinnostavan nähtävän perässä ja jo silloin ihmettelin, miksi tällaisella pienellä piha-alueella on niin paljon turisteja. Ihan kiva pikku nähtävyys, mutta ei tämän takia kannata päiväretkeä Ubudiin tehdä :D En tainnut ottaa siellä edes yhtään kuvaa, kun muita turisteja oli niin paljon, että hyvä kun rakennukset erotti. En ole itse asiassa ihan varma, kuuluuko Saraswatin temppeli myös palatsi-alueeseen ja jatkuuko alue vielä jonnekin, joten saattaa olla, että olen vain nyt missannut jotain.

Sacred Monkey Forest - Pyhä apinametsä

Meidän ykköslempparipaikka on kuitenkin Ubudin pyhä apinametsä, josta yritän saada Heikin kirjoittamaan enemmän, sillä apinat on erityisesti sen mieleen :D Ollaan käyty siellä nyt useamman kerran ja mulla on sieltä otettuja kuvia kovalevyllä varmaan 45897200+ kappaletta. Itse Monkey Forest on indianajonesmaisen mykistävä vanhoine temppeleineen eli siellä riittää ihailtavaa, vaikka ei apinoista välittäisikään.

Ubudin pyhä apinametsä

Ollaan käyty nyt myös kolmella vesiputouksella, mutta niistä lisää myöhemmin!