Balin paras vesiputous ja temppeli järvessä - Menolippu Balille - matkablogi

Balin paras vesiputous ja temppeli järvessä

By EmminMenolippuBalille - joulukuuta 12, 2018

Ystävämme kyläili luonamme Suomesta parin viikon ajan ja haluttiin viedä hänet katsomaan Balin kuuluisia vesiputouksia. Sitä varten suunnattiin kohti pohjoista Balia. Kyselin meidän luottokuskilta vielä suosituksia parhaasta putouksesta ja hänkin kannatti Sekumpulia. Vesiputoukset eivät juuri isommiksi ja näyttävimmiksi muutu kuin mitä Sekumpul on. Lähdettiin aikaisin aamulla ajamaan, sillä Seminyakista perille ajaisi noin 2,5 tuntia.

Reitti kulki mutkittelevia vuoristoteitä pitkin. Matkalla pääsimme ihailemaan huikeaa Agung-tulivuorta. Agung on 3,031 m korkea ja samalla Balin korkein kohta. Tulivuorihan on tosiaan nyt aktiivinen. Se on purkautunut viimeksi heinäkuussa tänä vuonna.

Yritimme silloin ehtiä katsomaan, mutta purkaus kesti vain hetken ja näimme enää savua. En yhtään ihmettele, että balilaiset ovat palvoneet Agungia jumalana. Ajoimme myös kahden kirkkaan järven ohi, jossa toisessa pysähdyimme paluumatkalla.

Kuskimme Ketut oli maininnut etukäteen, että putouksille on tapana ottaa paikallinen opas mukaan. Opas ei ole pakollinen (vaikka oppaat näin väittävätkin), mutta Ketutin mukaan kyläläisillä ei juuri ole muita töitä, joten suostuimme. Opas velotti 150 000 IDR, johon kuului sisäänpääsy putouksille. Meidän oppaamme oli oikein mukava paikallinen mies, joka tiesi kertoa paljon Sekumpulin kylästä ja vesiputouksista, joten ei yhtään harmittanut maksaa sitä kymmentä euroa ja tukea kyläläisiä.

Sekumpulin putoukset koostuvat seitsemästä kapeahkosta vesiputouksesta vehreän laakson pohjalla. Putouksista lähtevän äänen kuulee kauan ennen kuin itse putouksia näkee. Perille päästäkseen on käveltävä noin vartin matka luontopolulla, joka kulkee osittain kylän läpi. Kannattaa olla tarkkana, sillä reitillä on runsaasti portaita ja kapeita pikkupolkuja ja osalle putouksista pääsee vain, jos on valmis ylittämään pieniä puroja. Me kävimme uimassa Secret falls -putoksessa, joka oli ihan huikeaa.  Vesi tulee suoraan ympäröiviltä vuorilta, joten se on todella puhdasta ja viileää. Kyseinen putous on myös paras uimiseen, sillä muissa vesi tulee alas sellaisella voimalla, että uiminen ei oikein onnistu.

Hyvä tietää

• Ajomatka Sekumpuliin ei ole kovin helppo. Skootterilla matka kestää vielä pidempään kuin autolla. Tiet ovat kapeita vuoristoteitä, jotka kiemurtelevat paikoin aika jyrkästikin. Joissain kohdissa ei auttanut kuin toivoa, ettei ketään tulisi vastaan. Kuskimme mukaan tielle ei edes kannata yrittää lähteä huonolla skootterilla.

• Älä usko viittätoista ensimmäsitä 'Sekumpul parking/Registration' -kylttiä. Nämä ovat eri firmojen pystyttämiä ansoja, jotka rahastavat pahaa aavistamatonta turistia myymällä vaellusretkiä putouksille. Oikea parkkipaikka ja lipunmyyntipiste löytyy esim. Google Mapsin ohjeita noudattamalla. Oikea parkkipaikka maksaa noin 2000 rupiaa.

• Parkkipaikalla innokkaat paikallisoppaat iskevät välittömästi kiinni. Opas ei tosiaan ole pakollinen, mutta me olimme sopineet oppaan palkkaamisesta jo etukäteen, sillä halusimme tukea kyläläisiä, joilla ei juuri muita töitä seudulla ole. Jos et halua opasta, kävele suoraan lipunmyyntitiskille.

Bali Gate

Matkan varrella Sekumpulista järvitemppelille löytyy täydellinen Instagram-spotti, jota kuskimme meille suositteli. Tämä portti johtaa itseasiassa golfkentälle ja löytyy Mapsista nimellä Handara golf & resorts Bali gates. Pysähdyimme ottamamaan pari kuvaa. Paikalla oli monenlaista oman elämänsä Instagram-mallia, muun muassa pariskunta, jonka tyttö vaihtoi puskassa vaatteita ainakin kaksi kertaa sinä aikana kun olimme paikalla :D Portin omistaja oli vastikään tajunnut alkaa veloittamaan kuvaamisesta ja nytkin paikalla oli ihan vartija rahastamassa pientä maksua valokuvan ottamisesta.

Pura Besakih -järvitemppeli

Temppelialue sijaitsee Bratan-järven rannalla ja on yksi Balin suosituimpia nähtävyyksiä. Paikalla oli ihan hirveä määrä turisteja. Itse temppelialue on yllättävän pieni, mutta hyvin hoidettu ja kaunis. Temppeli näyttää kelluvan järven päällä ja taustalla maisemaa kehystävät huikeat sumuvuoret. Ketutin mukaan temppeli on balilaisille yksi pyhimmistä. Pura Besakih sijaitsee 1200 m merenpinnan yläpuolella, joten ilmasto on täällä tavallista viileämpi.

Erikoista oli, että useampi (!) muualta tullut indonesialaisturisti halusi meidän kanssa yhteiskuvan. Siinä sitten me varautuneet suomalaiset pääsimme poseeraamaan kiusallisesti innokkaiden jaavalaisperheiden kanssa. Yksikin tyttö oli ihan tohkeissaan, kun pääsi Heikin kanssa yhteiskuvaan :D Mulle on käynyt noin pari kertaa aikasemminkin, mutta se oli ihan Helsingissä ja kyseessä oli japanilaisturistit, joten pidin sitä ihan normaalina. Tuolla nyt olisi ollut muutakin nähtävää kuin me. Ketut kertoi, että Jaavalla ei käy turisteja, joten hekään eivät ehkä ole ennen nähneet eurooppalaista livenä, haha.

Paluumatka kesti ruuhkassa Seminyakiin melkein kolme tuntia. Ketut velotti koko päivän retkestä noin 45 euroa, joka oli mielestämme varsin kohtuullinen hinta huippumukavasta yksityisestä autonkuljettajasta. Meillä oli mahtava päivä ja suosittelen lämpimästi jättämään ne turistimmat alueet Balilla kokonaan välistä ja suuntaamaan pohjoiseen. Näin mekin tehtdään ensi kerralla!