Ihana Singapore - niin kuin kotiin olisi tullut - Menolippu Balille - matkablogi

Ihana Singapore - niin kuin kotiin olisi tullut

By EmminMenolippuBalille - elokuuta 14, 2018

Gilin tapahtumien jälkeen Singapore tarjosi meille ihanan rauhallisen miniloman, joiden aikana päästiin lataamaan akkuja ja ihmettelemään tätä futuristista megametropolia. Singaporen lentokenttä itsessään on jo upea, eikä kukaan roikkunut kyljessä kiinni ja yrittänyt myydä meille mitään. Sen sijaan mentiin nätisti jonoon, josta saatiin mittaritaksi kahdessa sekunnissa ja ruuhkattoman matkan jälkeen oltiin perillä hotellillamme.

Hotellimme oli lähellä Aljuniedin MRT-asemaa - muutaman pysäkin päässä keskustasta. Singaporelaiset rakastavat ruokaa ja meidänkin katu oli ihan täynnä, lähinnä kiinalaisvaikutteisia, ruokakojuja ja ravintoloita. Meitä vastapäätä oli myös valitettavasti Durianille pyhitetty marketti, jonka kammottavat tuoksut leijailivat nenään aina, kun hotellista poistui. Durian on todella suosittu täälläpäin ja se taitaakin olla Singaporen epävirallinen kansallishedelmä. Itseni on vaikea keksiä mitään yhtä kammottavaa - se mädän sipulin maku - mutta monet rakastaa :D Aion kyllä vielä yrittää tykätä durianista, mutta saa nähdä miten siinä käy.

Singaporen metro MRT on tosi kätevä ja helppo. Me ostettiin kolmen päivän turistipassit, joilla saa kulkea vapaasti metrolla, bussilla ja junalla. Korteille ladataan aikaa (ei ollut kallista) ja maksetaan 10 dollarin pantti, jonka saa takaisin, kun kortin palauttaa. Kortin voi palauttaa myös lentokentällä samalla, kun poistuu. Ehkä parasta Singaporessa on sen puhtauden ja toimivuuden lisäksi todella ystävälliset ihmiset. Usein emme edes ehtineet kysyä apua tai ohjeita, jos olimme eksyksissä tai emme osanneeet käyttää metron lippuautomaatteja, kun joku oli jo opastamassa oma-aloitteisesti. Matkamme ajaksi osui Singaporen 53. kansallispäivä, jonka olisimme luultavasti missanneet ellei paikallinen, jolta kysyimme neuvoa, olisi vielä juossut peräämme ja varmistanut, että kai tiesimme, että huomenna on kansallispäivä ja tulemmehan katsomaan ilotulituksia.

Tällaisesta tulee tosi hyvä olo varsinkin, kun se kontrasti oli niin iso Lombokin roistoihin verrattuna. Muutenkin alkoi jo tuntua väsyttävältä, että usein meidät nähtiin vain kävelevinä pankki-automaatteina Balilla ja Lombokissa, eikä kukaan ollut ystävällinen, ellei siitä saanut rahaa. Ehkä tuon maanjäristyksen tunnelmat on vielä niin vahvana mielessä, että tulee kärjistettyä, mutta joka tapauksessa teki nyt hyvää ottaa hiukan etäisyyttä Indonesiaan. (Tarkennan nyt vielä, että Indonesiassakin oli paljon superihania ihmisiä ja ollaan ehdottomasti menossa sinne takaisin, kunhan näistä traumoista selvitään! :))

Minkälainen matkakohde Singapore sitten on? Futuristinen, siisti, toimiva, ystävällinen, ruuhkainen (ei kuitenkaan liikenteessä) ja kaiken kaikkiaan upea. Me oltiin päätetty tykätä Singaporesta jo ennen kuin olimme siellä käyneetkään, mutta odotukset kohtasivat aika lailla ja kaupunki oli just niin ihana kuin kuviteltiin. Joka puolella on näitä kuuluisia kieltokylttejä, joissa uhkaillaan sakoilla, jos esim. roskaat, tupakoit tai syöt duriania. Ei uskallettu edes juoda vettä metrossa, sillä siellä syöminen tai juominen on huonoa käytöstä, josta napsahtaa sakot :D Säännöt eivät kuitenkaan meitä haitanneet, sillä niiden avulla Singapore pysyy siistinä.

Singapore on kallis muihin matkakohteisiimme verrattuna. Julkiset kulkuvälineet ja taksit ovat kuitenkin edullisia. Asuminen on kallista ja syömiseenkin saa palamaan rahaa helposti. Eksyimme ensimmäisen päivänä Raffles Cityn kauppakeskuksessa olevaan ravintolaan, jolla on yksi michelin tähti. Paikka oli ihan täynnä, joten menimme syömään tietämättä siitä sen enempää, mutta silti ruoka ei ollut Suomen mittapuulla kallista. Maksoimme noin kympin per henkilö ja saimme vielä ilmaiset jälkkärit kaupan päälle. Pääsin myös lääkärille samalla reissulla näyttämään maanjäristyksessä saamiani haavoja. Kävin Raffles medical -asemalla, joka on yksi isoimpia yksityisiä lääkäriasemia Singaporessa ja toimipisteitä löytyy joka paikasta. En ollut varannut aikaa, vaan ilmoittauduin tiskille ja pääsin sisään viiden minuutin päästä. Kaikki sujui tosi jouhevasti ja käytikerta lääkkeineen maksoi noin 100 SGD.

Singaporessa pystyy myös syömään edullisesti, jos suosii ruokakojuja ja pienempiä ravintoloita. Kaikkialla ruoka on todella hyvää. Chinatownissa olisi päässyt syömään parilla dollarilla, mutta kaikki kojut olivat niin täynnä, ettei haluttu lähteä tunkemaan. Meidän hotellin lähellä oli useita ravintoloita, joista sai ruokaa mukaan muutamalla dollarilla. Lisäksi käytiin yhtenä päivänä lounaalla Old airport road food centressa, jossa miljoona ruokakojua tarjosi lukemattomia vaihtoehtoja parilla dollarilla per annos.

Kasvisruokaa oli yllättäen hiukan hankala löytää, mutta tuolta food centrestä löysin ainakin yhden vegetarian-kojun, joka tosin myi esim. haineväkeittoa. Luultavasti kaikki ruuat siinä kojussa oli oikeasti kasvisruokaa, mutta en kuitenkaan uskaltanut esim tuota eväkeittoa ottaa, sillä kiinalainen myyjä ei ymmärtänyt, kun yritin sitä kysyä.

Meidän hyvä tietokone hajosi, eikä tämä vanha läppäri jaksa pyörittää kuvia kunnolla, joten lisäilen parempia myöhemmin, kun kone saadaan kuntoon! Nyt ollaan jo Thaimaassa - Singaporessa meillä oli niin paljon ohjelmaa, että niistä täytyy kirjoittaa myöhemmin vielä lisää. Kohta lähdetään juhlimaan mun synttäreitä kaupungille. Jos joku kysyy, niin täytän 25 :) Palaillaan seuraavaksi Koh Phanganilta!