Sukeltaminen Sail Rockilla - ehkä Thaimaan paras sukelluskohde - Menolippu Balille - matkablogi

Sukeltaminen Sail Rockilla - ehkä Thaimaan paras sukelluskohde

By EmminMenolippuBalille - syyskuuta 21, 2018

Haluttiin ehdottomasti käydä sukeltamassa Thaimaassa, erityisesti kuuluisalla Sail Rockilla. Viereinen saari Koh Tao on maailman halvimpia paikkoja sukeltaa, mutta sanoisin, että Koh Phangan pyörii melko samassa hintaluokassa. Päätettiin lähteä suoraan täältä päiväretkelle Sail Rockille, joka muutenkin sijaitsee lähempänä Phangania kuin Taoa.

Valittiin Sail Rock Divers, joka oli saanut hyviä arvosteluja, ja jossa pari viikkoa sitten käytiin pyörähtämässä samalla kun tutustuttiin Chaloklumin kylään. 2500 bahtin (65€) hintaan kuului kaksi sukellusta, aamiainen, lounas ja juomat veneellä. Lisäksi aussioppaamme haki meidät kotoa ja vei takaisin sukellusten jälkeen.

Ajotettiin sukellukset reissumme loppupäähän, sillä syys-lokakuu on kuulemma valashaisesonkia (!). Sail Rock on kuuluisimpia sukelluskohteita Thaimaassa ja erityisen tunnettu säännöllisesti vierailevista valashaista. Itse kivi on jäävuorimainen: se ulottuu 40 metriä merenpinnan alapuolelle ja kohoaa 15 metrin korkeudelle pinnalle. Se sijaitsee aika lailla keskellä ei mitään, joten se on kalojen keskuudessa suosittu pit stop -paikka. Monet kalat tulevat puhdistautumaan joihinkin Sail Rockin monista pesuloista, joissa pikkukalat puunaavat ahkerasti yötä päivää. Nähtiin pari tällaista spottia, joissa isompi kala makasi kummallisen näköisessä asennossa paikallaan ja pari pikkukalaa hääräsi vimmatusti sen ympärillä. Hyvä palvelu :D

Lähdettiin retkelle klo 7, jolloin oppaamme haki meidät kotoa. Lähdimme Chaloklumin satamasta liikkeelle, josta oli noin tunnin venematka Sail Rockille. Aamiaisen jälkeen lähdettiin ensimmäiselle sukellukselle. Sail Rockilla on paljon nähtävää, paljon suuria kalaparvia, barracudia, mureenoja, rapuja, värikkäitä koralleja, nemokaloja ja vaikka mitä.

Näkyvyys oli valitettavasti aika huono, tavallisesti se on n. 15 metriä, mutta meidän sukelluksilla oli joissain kohdissa vaikea nähdä jopa edessä menevää sukeltajaa. Paikalla oli myös jonkin verran virtausta. Toisella puolella kiveä näkyvyys oli onneksi jo parempi. Molemmilla sukelluksilla päästiin sukeltamaan ihan kolmistaan oppaamme kanssa, joka oli tosi kiva.

© Sail Rock Divers

Sukeltajat eivät mainitse ääneen valashain nimeä, vaan siitä puhutaan isona täplikkäänä. Jos sen nimi mainitaan, se ei tietenkään ilmesty. Me ei tätä tiedetty ajoissa ja Heikki puhui siitä ääneen, joten valashai jäi meiltä näkemättä. Kiitti vaan Heikki :D Parin viime viikon aikana hän-jonka-nimeä-ei-mainita on kuitenkin vieraillut paikalla säännöllisesti.

Toinen sukellus tehtiin lounaan jälkeen. Sail Rockilla on niin paljon nähtävää, että siellä voi helposti sukeltaa monta kertaa peräkkäin ja aina löytää jotain uutta. Tällä kertaa nähtiin paljon isoja barracudia ja mureenoja. Suuret hopeiset kalat oli myös vaikuttavan näköisiä, mutta en enää muista miksi niitä kutsuttiin. Lopussa noustiin ylös luolamaisesta muodostelmasta, joka oli aivan upea! Harmi vaan, että mistään tästä ei ole todistusaineistoa, sillä kamerani päätti jäädä ikuisiksi ajoiksi Sail Rockille. Siinä oli kiinni kahvallinen kelluke, joka oli suunniteltu älykkäästi siten, että sen saa kahteen osaan ja jos se aukeaa, se ei tietenkään enää kellu ja kamera on tietty kiinni siinä päässä, jossa turvanaru ei ole 👍 Huomasin, että mulla on ranteessa kiinni enää kellukkeen toinen puoli, kun oltiin nousemassa veneeseen. Oppaamme kävi vielä etsimässä sitä, mutta siinä kohtaa oli niin syvää, ettei sitä enää löytynyt :(