Da Nang - kaupunkielämää ja puhtain näkemäni ranta - Menolippu Balille - matkablogi

Da Nang - kaupunkielämää ja puhtain näkemäni ranta

By EmminMenolippuBalille - maaliskuuta 17, 2019

Da nangiin päädyimme hiukan sattuman kautta. Mulla ei ollut Vietnamia varten suunnitelmaa valmiina kolmea kuukautta etukäteen, kuten yleensä, sillä tuskailin vaihtoehtojen kanssa. Päädyin kyselemään suosituksia muista blogeista ja moni suositteli tukikohdaksi Da nangia, josta tiesin etukäteen todella vähän. Da nang sijaitsee Etelä-Kiinan meren rannalla noin Vietnamin keskiosassa. Se on Vietnamin neljänneksi suurin kaupunki lähes miljoonalla asukkaallaan.

Olin aluksi skeptinen, sillä olin lukenut ihmisten huonoista kokemuksista, enkä olisi arvannut, että kyseessä onkin ihan superkiva kaupunki! Da nangissa yhdistyy kaupunki- ja rantaelämä käteväksi paketiksi, jota Vietnamista lähdimme hakemaan. Kuuluisa My Khe eli China Beach jatkuu Hoi Aniin saakka. China Beach -nimi tulee muuten amerikkalaisilta sotilailta, jotka rantautuivat Vietnamin sodan aikana Da Nangiin. China Beach on myös yksi siisteimmistä rannoista, jonka olen nähnyt. Sen hiekka on valkoista ja pehmeää ja täynnä isoja rapuja. Uiminen voi olla hankalaa, sillä aallokko on usein aika kova. Jos aallot ovat liian isot uimiseen, voi onneksi aina lähteä surffaamaan!

Asuimme aluksi Queen's Finger -hotellissa, joka osoittautui ihan täydeksi kympiksi. Heti sisäänkirjautumisen yhdeydessä meidän upgradettiin parempaan huoneeseen 11. kerrokseen, josta oli huikeat näköalat merelle. Bongasin hotellin alun perin Annan blogista, kiitos suosituksesta! Yksi yö kustansi noin 20 euroa, johon sisältyi mahtava aamiainen. Ei ollenkaan huono diili! Hotellin katolta löytyy myös ihan mieletön infinity-pool allasbaareineen.

Vuokrasimme kuukaudeksi asunnon paikallisesta Nimmanista eli hipsteri/diginomad-keskittymästä An Thuongista. Asunnon löytäminen oli helppoa, sillä Da nangiin rakennetaan koko ajan uutta ja tarjontaa on paljon. Kävimme katsomassa viittä asuntoa, joista yksi oli juuri sellainen kuin halusimme.

Asuntomme sijaitsee HB+ Apartments-kompleksissa, josta on viiden minuutin kävely rantaan. Katolta löytyy uima-allas, kuntosali, sauna ja kahvila/baari. Emme ole vielä päässeet lähiravintoloita pidemmälle, sillä ihan tästä vierestä löytyy maailman paras tacopaikka, vegaaniravintola ja symppis paikallinen, josta saa aivan täydellistä banh xeoa eli vietnamilaista suolaista pannaria.

Liikkuminen kävellen on täällä aika helppoa, vaikka varsinkin tuon ison rantatien ylittäminen on joskus tosi haastavaa, sillä autot ei koskaan pysähdy päästämään kävelijöitä yli. Nähtiin pahannäköinen kolari juuri tuolla tiellä pari päivää sitten, joka johtui juurikin siitä, ettei muita tien käyttäjiä huomioida ollenkaan. Grab eli paikallinen Uber toimii kuitenkin ihan loistavasti, on kävelyä turvallisempaa ja edullinen käyttää.

Da Nang on parhaimmillaan illalla, sillä joka puolella välkkyvät neonvalot luovat ihan huikeaa tunnelmaa. Vietettiin eilen iltaa kaupungilla ja ihailtiin kaupunkia halkovaa siltaa, joka on tehty valtavan lohikäärmeen muotoon. Silta on muutenkin näyttävä, mutta lisäksi se syöksee tulta viikonloppuiltaisin.

Da nangin plussat ja miinukset:

+ Kaunis, iso ranta
+ Kompakti suurkaupungiksi
+ Ihanan kuuma ilma, jota merituuli hiukan viilentää
+ Mukavat paikalliset, jotka eivät ole vielä täysin kyllästyneitä turisteihin

- Joka puolella rakennetaan, joten olo on välillä kuin raksalla
- Saasteet. Ilmanlaatu-appi antaa välillä tosi huolestuttaviakin tuloksia. Esimerkiksi lähes koko viime viikko huiteli lähes 200:ssa punaisen puolella, joka tarkoittaa epäterveellistä kaikille. Tänään lukemat kuitenkin taas melkein normaalit.
- Liikenne. Skootteri jää tälläkin kertaa vuokraamatta, sillä halutaan tulla hengissä takaisin.